Βρίσκεστε εδώ: Αρχική ΕΠΙΛΟΓΗ ΣΠΟΥΔΩΝ Επαγγελματικός Προσανατολισμός: Στόχοι

Στόχοι

Ο στόχος του επαγγελματικού προσανατολισμού (του λεγόμενου «ΣΕΠ») στο Λύκειο είναι τόσο η διερεύνηση των δυνατοτήτων του νέου που θα διαμορφώσουν τους επαγγελματικούς στόχους του όσο και η ανάδειξη όλων των επιλογών εκπαίδευσης και σταδιοδρομίας μετά το σχολείο.

Το πρόγραμμα επαγγελματικού προσανατολισμού χωρίζεται σε τρεις φάσεις:

  1. Ενημέρωση για τη δομή του εκπαιδευτικού συστήματος, τις υπάρχουσες σχολές και τις απαιτήσεις κάθε επαγγέλματος.
  2. Χρήση ψυχομετρικών εργαλείων. Οι δυνατότητες, δηλαδή οι δεξιότητες και η προσαρμοστικότητα του νέου στις διάφορες συνθήκες εργασίας, ανιχνεύονται μέσω τεστ επαγγελματικού προσανατολισμού. Πρόκειται για ψυχομετρικά τεστ υπό μορφή ερωτήσεων, τα οποία είναι προσαρμοσμένα στην ηλικία του νέου και στην τρέχουσα κοινωνική πραγματικότητα. Μέσω αυτών, μεταξύ άλλων στοιχείων, σκιαγραφείται η προσωπικότητα, τα ενδιαφέροντα, οι ικανότητες, η αυτοεκτίμηση, η αποφασιστικότητα και η συναισθηματική νοημοσύνη του νέου. Με αυτόν τον τρόπο οι ειδικοί, δηλαδή οι σύμβουλοι επαγγελματικού προσανατολισμού, βοηθούν τον ενδιαφερόμενο να αποκτήσει μια ολοκληρωμένη εικόνα του εαυτού του.
  3. Συμβουλευτική, δηλαδή μέσα από τη συζήτηση με τον μαθητή, ο ειδικός προσπαθεί να τον βοηθήσει να καθορίσει τους στόχους του.

Για να αποφασίσει, τελικά, ο μαθητής χρειάζεται να γνωρίζει με σιγουριά δύο βασικά στοιχεία:

  • Με ποια επαγγέλματα θα του άρεσε όντως να ασχοληθεί.
  • Ποια επαγγέλματα θα ταίριαζαν με τις ικανότητες και τις κλίσεις του.

Για να απαντηθούν τέτοια ερωτήματα, προϋποτίθεται ότι ο νέος αφενός έχει υψηλό βαθμό αυτογνωσίας και αφετέρου γνωρίζει βιωματικά –όχι θεωρητικά- το αντικείμενο και τον τρόπο ζωής του κάθε επαγγέλματος. Έτσι, η επιτυχημένη επιλογή είναι αυτή που φέρνει ικανοποίηση –αν όχι ευτυχία- τόσο κατά τη διάρκεια των σπουδών όσο και κατά τη διάρκεια της σταδιοδρομίας. Ο αντίλογος θα ήταν ότι ένα επάγγελμα πρέπει πρωτίστως να εξασφαλίζει οικονομικά το άτομο. Τούτο είναι τουλάχιστον αυτονόητο, καθώς ο μισθός είναι η μόνη διαφορά μεταξύ εργασίας και εθελοντισμού.

Σκεφτείτε, ωστόσο, ένα άτομο που σπούδασε και εργάζεται πάνω σε έναν επαγγελματικό τομέα που άλλοι επέλεξαν για αυτό. Το πιθανότερο είναι ότι θα κάνει τη δουλειά καταναγκαστικά, χωρίς ευχαρίστηση, ανυπομονώντας να σχολάσει. Τότε η δουλειά γίνεται δουλεία! Η ερώτηση που ανακύπτει είναι αν το άτομο αυτό θα έχει την όρεξη να εργαστεί δημιουργικά ή θα περιορίζεται σε έναν μηχανικό τρόπο διευθέτησης υποχρεώσεων. Πέραν του προφανούς ελλείμματος ευτυχίας, δεν θα έχει τις ίδιες πιθανότητες θετικής αξιολόγησης με κάποιον συνάδελφό του που δείχνει τον ενθουσιασμό του για το αντικείμενο δουλειάς του. Επίσης, οι προοπτικές εξέλιξης του πρώτου θα είναι μικρές, καθώς δύσκολα θα πάρει πρωτοβουλίες για την αυτομόρφωσή του, δηλαδή την περαιτέρω επιμόρφωσή του, ένα ζήτημα που ενδιαφέρει όλους τους σοβαρούς εργοδότες.

Ο ρόλος του επαγγελματικού προσανατολισμού έγκειται, λοιπόν, στην ανάδειξη όλων των δυνατών επαγγελματικών επιλογών που έχει στη διάθεσή του ο νέος. Ταυτόχρονα θα τον βοηθήσει να εντοπίσει τις δυνατότητές του και να χαράξει εφικτούς στόχους. Δεν γίνεται, όμως, να του βρει «μαγικές λύσεις», διότι κανείς δεν μπορεί να προβλέψει υπεύθυνα τις οικονομικές και κοινωνικές συνθήκες σε μια πενταετία, οπότε ο σημερινός απόφοιτος Λυκείου θα βγει στην αγορά εργασίας.

Πέραν τούτου, η επιτυχία μιας επιλογής εξαρτάται και από τον τρόπο που θα τη διαχειριστεί ο ίδιος ο νέος. Από πολύ νωρίς χρειάζεται να «χτίσει» το βιογραφικό του, συμμετέχοντας σε συνέδρια, σεμινάρια, επιμορφωτικά προγράμματα ή θερινά σχολεία. Οι κοινωνικές και επαγγελματικές δεξιότητες που θα αποκτήσει μέσα από αυτές τις δραστηριότητες είναι απαραίτητο να συνδυαστούν με τη γνώση δύο τουλάχιστον ξένων γλωσσών. Οι απαιτήσεις της σύγχρονης, παγκοσμιοποιημένης αγοράς εργασίας είναι τόσο σύνθετες όσο και τα προσόντα που χρειάζεται να αποκτήσει ο νέος. Τα προσόντα αυτά δεν σχετίζονται πάντοτε με το πρόγραμμα σπουδών του σχολείου ή του πανεπιστημίου (τυπική εκπαίδευση) αλλά με ένα ευρύτερο φάσμα γνώσεων και ικανοτήτων του ατόμου. Μια από αυτές τις ικανότητες είναι και η αποτελεσματική προβολή του εαυτού του και των προσωπικών επιτευγμάτων του.

Ένα πολύ χρήσιμο βοήθημα για την επιλογή επαγγέλματος είναι ο κατάλογος με τις πλήρεις περιγραφές διακοσίων επαγγελμάτων από τον Εθνικό Οργανισμό Πιστοποίησης Προσόντων (ΕΟΠΠΕΠ).

Έχει διαβαστεί 1752 φορές Τελευταία τροποποίηση στις Τρίτη, 23 Ιούνιος 2015 19:42
Περισσότερα σε αυτή την κατηγορία: Πρόσβαση στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση »

Newsletter

Μείνετε πάντα ενήμεροι στις τελευταίες εξελίξεις σε θέματα εργασίας.

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

(επικοινωνία σχετικά με διαφήμιση)

ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ ΔΙΚΤΥΑ

Βρείτε μας στα κοινωνικά δίκτυα
Βρίσκεστε εδώ: Αρχική ΕΠΙΛΟΓΗ ΣΠΟΥΔΩΝ Επαγγελματικός Προσανατολισμός: Στόχοι