Βρίσκεστε εδώ: Αρχική ΚΑΡΙΕΡΑ Συνέντευξη Συμβουλές

Συμβουλές για τη συνέντευξη

Βασικοί κανόνες

  • Ντυθείτε σύμφωνα με τον ενδυματολογικό κώδικα της επιχείρησης, ώστε τα ρούχα σας να μην φαίνονται ούτε πολύ επίσημα ούτε πολύ ατημέλητα.
  • Προσέλθετε έγκαιρα, αν όχι ένα τέταρτο νωρίτερα από την καθορισμένη ώρα.
  • Πάρτε μαζί σας μια φωτοτυπία του βιογραφικού σας.
  • Εισέλθετε στην αίθουσα της συνέντευξης με ένα ευγενικό χαμόγελο.
  • Χαιρετίστε με θερμή χειραψίας τους παρευρισκόμενους.
  • Καθίστε, αφού σας προσφέρουν θέση, και προσέξτε την στάση του σώματος, ώστε να αποπνέετε άνεση αλλά όχι πλήρη χαλάρωση. Μην συνοδεύετε τον λόγο σας από έντονες κινήσεις.
  • Διατηρείτε οπτική επαφή με τον συνομιλητή σας και να είστε στραμμένος /-η προς αυτόν.
  • Αρνηθείτε ευγενικά ποτό ή φαγητό, αν σας προσφερθεί.
  • Το ύφος σας να είναι τυπικά ευγενικό, χωρίς να δείχνετε ιδιαίτερη οικειότητα ή προτίμηση σε πρόσωπα. Χρησιμοποιήστε ενικό μόνο αν σας το ζητήσει ο συνομιλητής σας.
  • Απαντήστε σε όλες τις ερωτήσεις που θα τεθούν. Αν δεν έχετε προετοιμαστεί για κάποια, ζητήστε διευκρινίσεις, χωρίς να πανικοβάλλεστε.
  • Απαντήστε συγκεκριμένα, σύντομα και ολοκληρωμένα, χωρίς να μπαίνετε σε λεπτομέρειες.
  • Τεκμηριώστε τις απαντήσεις σας με τη χρήση συγκεκριμένων παραδειγμάτων από την επαγγελματική πορεία σας.
  • Φροντίστε το λεξιλόγιο και τη διατύπωση που χρησιμοποιείτε. Χρησιμοποιήστε, επίσης, τεχνική ορολογία, όπου ταιριάζει.
  • Από τις απαντήσεις να αναδεικνύονται τα προσόντα σας και να συσχετίζονται με τη διεκδικούμενη θέση.
  • Μιλήστε για τη σημασία που έχει για εσάς η συγκεκριμένη θέση και το πώς θα σας βοηθήσει στην επαγγελματική εξέλιξή σας.
  • Να είστε δεκτικοί σε κάθε πρόταση σας γίνει. Αν δεν μπορείτε να απαντήσετε αμέσως, επιφυλαχθείτε να απαντήσετε τις επόμενες μέρες.
  • Η ειλικρινής στάση απέναντι στους αξιολογητές θεωρείτε προτέρημα.
  • Απευθύνετε στους εκπροσώπους της εταιρείας τις δικές σας ερωτήσεις.
  • Κατά την αποχώρηση, ευχαριστήστε τους συνεντευκτές για τον χρόνο που σας αφιέρωσαν.

συμβουλές συνέντευξης

Λάθη υποψηφίων σε συνεντεύξεις

  • Μη δείξετε δυσφορία με ό,τι και αν ακούσετε, ούτε να φανείτε αγενείς ή αδιάφοροι προς τους συνομιλητές σας.
  • Το ύφος του υποψηφίου που ψάχνει απεγνωσμένα για δουλειά ή νιώθει την ανάγκη να απολογηθεί για τα λάθη του μπορεί να αποδειχθεί καταστροφικό. Είναι εύλογο ότι όλοι όσοι ανταποκρίνονται σε μια αγγελία έχουν ανάγκη για εργασία ή ότι έχουν μετανιώσει για ορισμένες αποφάσεις τους. Η προβολή της αδύναμης πλευράς του χαρακτήρα και ο υπερτονισμός των λαθών του υποψηφίου δεν γίνεται να έχουν θετικό αντίκτυπο στον εργοδότη.
  • Μην τονίσετε τα ελαττώματά σας, για να φανείτε ειλικρινής. Είναι φυσιολογικό οι μεν υποψήφιοι να αποκρύπτουν τα ελαττώματά τους και οι δε αξιολογητές τους να προσπαθούν να τα ανακαλύψουν. Ωστόσο, οφείλετε να τους ενημερώσετε αν για οποιοδήποτε λόγο αδυνατείτε να αντεπεξέλθετε στα καθήκοντα της θέσης εργασίας.
  • Μην παρασυρθείτε από την φιλική διάθεση των συνεντευκτών και αποκαλύψετε τα ελαττώματά σας ή προβείτε σε συμπεριφορές που σας εκθέτουν. Οι αδυναμίες του ανθρώπινου χαρακτήρα εκδηλώνονται ευκολότερα σε συνθήκες χαλάρωσης παρά πίεσης.
  • Δεν θα επαινείτε τον εαυτό σας όσο σημαντικά επιτεύγματα και αν έχετε να επιδείξετε. Δείξτε ένα σεμνό πρόσωπο, καθώς η φιλαυτία και ο ναρκισσισμός συχνά κουράζουν ή εκνευρίζουν τους αξιολογητές σας.
  • Μην προσπαθήσετε να κολακεύσετε τον εργοδότη, για να κερδίσετε τις εντυπώσεις. Δεν υποκύπτουν όλοι σε επιτηδευμένα κολακευτικά σχόλια και πιθανώς να έχει αντίθετα αποτελέσματα από τα επιθυμητά.
  • Μην διακόπτετε τον συνομιλητή σας, διότι αφενός φαίνεστε αγενής και αφετέρου τον αποτρέπετε να σας δώσει μια πληροφορία που ίσως σας ενδιαφέρει.
  • Μην χάνετε την οπτική επαφή με τους συνομιλητές σας. Μπορεί να εκληφθεί ως σύμπτωμα ανασφάλειας ή νευρικότητας.
  • Μην αμελείτε τη γλώσσα του σώματος, με το να κάνετε κινήσεις που στέλνουν αρνητικά μηνύματα στους γύρω σας. Χαρακτηριστικά παραδείγματα είναι τα σταυρωμένα χέρια, οι περιττές χειρονομίες, τα «τικ», το σκυθρωπό («αγέλαστο») πρόσωπο ή το σήκωμα των ώμων.
  • Αποφύγετε τα επιφωνήματα («εεε…», «Α!», «Ωχ ναι!» κτλ), τις επαναλαμβανόμενες φράσεις, κενές νοήματος, που επιμηκύνουν τον χρόνο ομιλίας (π.χ. «Ξέρετε…», «Ας πούμε», «δηλαδή») ή την διαρκή επανάληψη κάθε λέξης ή φράσης, καθώς ζημιώνει το επίπεδο της γλωσσικής έκφρασης.
  • Οι μονολεκτικές απαντήσεις, συνήθως με ένα «ναι» ή «όχι» δεν είναι αποδεκτές και δεν αναδεικνύουν τα επικοινωνιακά προσόντα σας.
  • Φροντίστε να μην κάνετε άσκοπη χρήση του χρόνου των συνεντευκτών, με το να φλυαρείτε ή να υπεκφεύγετε να απαντήσετε ευθέως. Αν δεν καταλαβαίνετε μια ερώτηση, είναι προτιμότερο να ζητήσετε διευκρινίσεις και να προσπαθήσετε να την απαντήσετε συγκεκριμένα.
  • Μην ζητάτε πληροφορίες για τη θέση ή την επιχείρηση που θα έπρεπε να είχατε βρει πριν τη συνέντευξη, πιθανώς από το διαδίκτυο. Η αδικαιολόγητη άγνοια φανερώνει έλλειψη ενδιαφέροντος.
  • Η παραπλάνηση των συνεντευκτών, δίνοντάς τους ψευδείς πληροφορίες για τον εαυτό σας, είναι από τα σημαντικότερα λάθη. Η γλώσσα του σώματος, οι αντιφάσεις των λεγομένων σας ή του βιογραφικού, οι διερευνητικές ερωτήσεις θα σας φέρουν σύντομα σε δύσκολη θέση. Είναι προτιμότερο να αποφύγετε διακριτικά μια απάντηση και να δώσετε επιλεκτικές ή αόριστες πληροφορίες. Επίσης, αν μια ερώτηση έχει δυο ζητούμενα, σπαταλήστε τον χρόνο απαντώντας μόνο στο ένα.
  • Μην σχολιάζετε αρνητικά προηγούμενους εργοδότες, καθηγητές σας και γενικώς τρίτα πρόσωπα ή άλλες επιχειρήσεις.
  • Δεν χρειάζεται να θέσετε το θέμα του μισθού, του ωραρίου ή των αδειών από την πρώτη συνέντευξη, αν δεν αναφερθεί ο εργοδότης με δική του πρωτοβουλία.
  • Οι «τυποποιημένες» απαντήσεις από ένα πρότυπο γίνονται αντιληπτές και δεν σας βοηθούν. Προετοιμάστε τις προσωπικές σας απαντήσεις που θα βασίζονται στο δικό σας ύφος και στις δικές σας εμπειρίες. 
  • Αποφύγετε να ανάψετε τσιγάρο, να μασάτε τσίχλα, να κρυφοκοιτάζετε τις σημειώσεις των άλλων ή να «παίζετε» με το κινητό τηλέφωνο κατά τη διάρκεια της συνέντευξης. Είναι θέμα στοιχειώδους ευγένειας προς τους παρισταμένους.

λάθη συνέντευξης

Επιθυμητά προσόντα υποψηφίου

Για έναν εργοδότη, η όλη διαδικασία είναι κεφαλαιώδους σημασίας. Η πρόσληψη του κατάλληλου εργαζομένου είναι κεφαλαιώδους σημασίας για την εύρυθμη λειτουργία της επιχείρησής του. Αυτό σημαίνει ότι δεν χρειάζεται μόνο κατηρτισμένους υπαλλήλους αλλά ένα ανθρώπινο δυναμικό που λειτουργεί ομαδικά, έτοιμο να αντιμετωπίσει κάθε πρόκληση. Τα προσόντα που συγκεντρώνει ο ιδανικός υποψήφιος αφορούν τόσο την αρμονική συνεργασία με τους συναδέλφους του όσο και την αποτελεσματικότητά του σε μια συγκεκριμένη θέση. Βάσει της παραπάνω κατηγοριοποίησης, τα προτερήματα του ιδανικού υποψηφίου συνοψίζονται στα ακόλουθα:

Συνεργασιμότητα 
  1. Ευκολία στην κοινωνικοποίηση
  2. Επικοινωνιακή ικανότητα
  3. Ευχάριστη προσωπικότητα
  4. Διάθεση συνεργασίας και ανταλλαγής γνώσεων με συνεργάτες
  5. Ηγετικές και διοικητικές ικανότητες, οργανωτικότητα
  6. Αξιοπιστία, υπευθυνότητα
  7. Τήρηση κώδικα δεοντολογίας, εντιμότητα
Αποτελεσματικότητα
  1. Κατάλληλη εκπαίδευση
  2. Επαρκής γνώση ξένων γλωσσών
  3. Εμπειρία
  4. Δεξιότητες
  5. Ευελιξία, κριτική σκέψη
  6. Δομημένη σκέψη
  7. Ταχύτητα σκέψης και δράσης
  8. Διάθεση για αυτομόρφωση και εξέλιξη
  9. Διάθεση παραμονής επί μακρόν στην επιχείρηση (σταθερότητα χαρακτήρα)
  10.  Ενδιαφέρον για τα καθήκοντά του, προθυμία
  11. Αυτοπεποίθηση
  12. Δημιουργικότητα

Ο βαθμός στον οποίο ο υποψήφιος διαθέτει τα ως άνω προσόντα προσδιορίζεται από το στάδιο των ερωτήσεων. Καλό είναι να καταγράφονται τα χαρακτηριστικά της επικοινωνίας του υποψηφίου, όπως το ύφος, τα παραγλωσσικά στοιχεία (χειρονομίες, κινήσεις, μορφασμοί), η ταχύτητα κατανόησης και απάντησης στην ερώτηση, ακόμα και η απουσία σαφούς απάντησης ή η αποφυγή της ερώτησης. Μέσω αυτών ένας έμπειρος αξιολογητής μπορεί να διαπιστώσει όχι μόνο τη γλωσσική ικανότητα ενός ατόμου αλλά και την εγκυρότητα ή την αλήθεια των απαντήσεών του.

Βασική παράμετρος είναι και η αύξηση του άγχους, με συμπτώματα την εφίδρωση, τις έντονες ή επαναλαμβανόμενες κινήσεις και την εμφάνιση ενός τικ. Αν το άγχος είναι σταθερό ή μειώνεται με την πάροδο του χρόνου, ο υποψήφιος είτε απέφυγε είτε δεν αντιμετώπισε ερώτηση – παγίδα. Από την άλλη πλευρά, ενδέχεται να προσπαθεί να αποκρύψει κάποια γεγονότα, αν σε μια δύσκολη ερώτηση τα συμπτώματα του άγχους του επιδεινώνονται.

Οι συνεντευκτές, για να εκμαιεύσουν την αλήθεια από τον υποψήφιο, πρέπει να τον κάνουν να αισθανθεί οικεία. Αυτό επιτυγχάνεται με μια εισαγωγική συζήτηση πάνω στα ενδιαφέροντά του, σε φιλικό τόνο, για να σπάσει ο πάγος και να φανούν οι συνεντευκτές απολύτως δεκτικοί προς οποιαδήποτε άποψη. Τότε και εκείνος χαλαρώνει περισσότερο και κάμπτεται η αμυντική στάση που τηρεί απέναντί τους. Άρα, ένας καλός συνεντευκτής όσο και ένας έξυπνος υποψήφιος πρέπει να ψυχολογούν τους συνομιλητές τους και να αντιλαμβάνονται τις προθέσεις τους.

Έχει διαβαστεί 2000 φορές Τελευταία τροποποίηση στις Τρίτη, 23 Ιούνιος 2015 19:36
Περισσότερα σε αυτή την κατηγορία: « Διαδικασία συνέντευξης

Newsletter

Μείνετε πάντα ενήμεροι στις τελευταίες εξελίξεις σε θέματα εργασίας.

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

(επικοινωνία σχετικά με διαφήμιση)

ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ ΔΙΚΤΥΑ

Βρείτε μας στα κοινωνικά δίκτυα
Βρίσκεστε εδώ: Αρχική ΚΑΡΙΕΡΑ Συνέντευξη Συμβουλές