Βρίσκεστε εδώ: Αρχική ΚΑΡΙΕΡΑ Τρόποι Αναζήτησης Εργασίας Μέσα κοινωνικής δικτύωσης

Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης

Χρήσεις

Μια επιπλέον πηγή άντλησης αγγελιών είναι τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, ιδιαίτερα τα βασικότερα, δηλαδή το LinkedIn, το Twitter, το Google+ και το Facebook. Οι περισσότερες επιχειρήσεις προσπαθούν να ενισχύσουν την παρουσία τους δημοσιοποιώντας τη δραστηριότητά τους στις σελίδες κοινωνικής δικτύωσης. Όπως συμβαίνει με το προφίλ ενός απλού χρήστη, η σελίδα ή το προφίλ μιας εταιρείας περιέχει σημαντικές πληροφορίες για το προϊόν, τη νοοτροπία και τους στόχους της. Πολλές φορές περιέχει και μια ανακοίνωση για προσλήψεις προσωπικού. Επομένως, όποιος ενδιαφέρεται να βρει δουλειά σε συγκεκριμένες επιχειρήσεις έχει τη δυνατότητα να τις προσεγγίσει και να ενημερώνεται για αυτές από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Με αυτόν τον τρόπο αποκτά εικόνα για ένα σημαντικό μέρος της αγοράς εργασίας τόσο του εσωτερικού όσο και του εξωτερικού.

Εργασία στην ΕλλάδαΕργασία στο Εξωτερικό

Σύμφωνα με στατιστική έρευνα, το μεγαλύτερο ποσοστό των στελεχών και Διευθυντών Ανθρώπινου Δυναμικού (Human Recourses ή HR), καθώς και των εργαζομένων ή των υποψηφίων, διαθέτουν λογαριασμό σε σελίδες κοινωνικής δικτύωσης. Από τα πιο δημοφιλή, το Facebook, το Twitter και το LinkedIn, το τελευταίο, φιλοξενώντας επαγγελματικά προφίλ, φαίνεται να προσελκύει περισσότερο τους επαγγελματίες και όσους αναζητούν εργασία. Σε αυτό καταφεύγουν πολλά στελέχη Ανθρώπινου Δυναμικού, προκειμένου να ελέγξουν προφίλ υποψηφίων που έχουν αποστείλει βιογραφικό στις εταιρείες τους. Επιπλέον, δύνανται να αναζητήσουν προσωπικό, αναρτώντας αγγελίες στις κατάλληλες σελίδες ή εφαρμογές κυρίως του LinkedIn, αλλά και των υπόλοιπων ιστοσελίδων κοινωνικής δικτύωσης.

Μια άλλη δυνατότητα μέσα από τις σελίδες κοινωνικής δικτύωσης είναι η επαφή με χρήστες του ίδιου επαγγελματικού κλάδου ή με επαγγελματικές ομάδες. Σχεδόν κάθε σύλλογος, ένωση ή σωματείο έχει επίσημη σελίδα στο Facebook και ένα ιδιαίτερα ευρύ κοινό. Είναι, επομένως, αρκετά εύκολο να ενταχθείτε διαδικτυακά σε έναν κύκλο συναδέλφων σας, παρακολουθώντας τις σελίδες που σας ενδιαφέρουν. Από εκεί θα αντλήσετε εξειδικευμένες συμβουλές για τον κλάδο σας (π.χ. σχετικά με νέες προσλήψεις, νομοθεσία ή επαγγελματικά δικαιώματα). Για αυτό αφιερώστε χρόνο στην επικοινωνία σας με τα μέλη των σελίδων που παρακολουθείτε και μην αμελείτε να δημοσιεύετε πληροφορίες που θα τους είναι χρήσιμες.

Δημιουργία προφίλ

Ωστόσο, κανείς δεν θα πρέπει να ξεχνά ότι τα μέσα αυτά λειτουργούν διαδραστικά, δηλαδή ο χρήστης παρακολουθεί αλλά και παρακολουθείται. Θα πρέπει, λοιπόν, να λάβει υπόψη ότι και η εταιρεία με την οποία είναι «φίλος» ή «ακόλουθος» θα έχει πρόσβαση στον λογαριασμό του. Έτσι, τα στοιχεία και οι φωτογραφίες που καταχωρεί θα πρέπει να ταιριάζουν με την εικόνα ενός επαγγελματία, δηλαδή να πληρούν τους ακόλουθους όρους:

  • Ολοκληρωμένη πληροφόρηση: Ένα επαγγελματικό προφίλ αποτελεί στην ουσία τη σύνοψη ενός βιογραφικού, ώστε καταχωρούνται τα ίδια στοιχεία, με ιδιαίτερη έμφαση στην ιδιότητα, στις σπουδές και στην προϋπηρεσία του κατόχου του προφίλ. Η διατύπωση, όμως, θα πρέπει να είναι περιληπτική και να χρησιμοποιείται η κατάλληλη τεχνική ορολογία. Τίθενται κατά προτεραιότητα ή αναλύονται κάπως εκτενέστερα μόνο τα στοιχεία που ενδιαφέρουν πιθανώς έναν υπεύθυνο Ανθρώπινου Δυναμικού. Μαζί με και δείχνουν ένα προσωπικό επίτευγμα ή μια διάκριση. Μην ξεχνάτε ότι οι περισσότεροι άνθρωποι δυσκολεύονται να διαβάζουν μακροσκελή κείμενα από την οθόνη του υπολογιστή τους.

  • Ενημέρωση προφίλ: Οι λογαριασμοί στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης παρουσιάζουν καλύτερα επικοινωνιακά αποτελέσματα, αν δηλώνεται σε αυτούς η online και η επαγγελματική δραστηριότητα του κατόχου τους. Με τον τρόπο αυτό φαίνεται ότι παραμένουν ενεργοί και ότι ο κάτοχός του εμπλουτίζει ακόμα περισσότερο τα προσόντα του. Για παράδειγμα, μπορείτε να μοιραστείτε (share) και να σχολιάσετε (comment) με τους υπόλοιπους χρήστες τις εντυπώσεις από ένα βιβλίο που διαβάσατε πρόσφατα ή μια είδηση του κλάδου σας. Μην αφήνετε τον λογαριασμό σας αδρανή για πολλές ημέρες ούτε να τον γεμίζετε με υλικό άσχετο με το αντικείμενο εργασίας σας. Προβάλλετε τη δουλειά σας και δείξτε ότι ενδιαφέρεστε πραγματικά για αυτήν.

  • Φωτογραφία: Πολλοί εργοδότες που αναζητούν υπαλλήλους μέσω διαδικτύου, πέραν του βιογραφικού, προσέχουν την φυσιογνωμία και την εμφάνιση του υποψηφίου. Τούτο καθιστά την φωτογραφία του προφίλ καθοριστικό παράγοντα, για τη διαμόρφωση θετικών ή αρνητικών εντυπώσεων. Συνήθως επιλέγονται «προτομές», δηλαδή φωτογραφίες που εμφανίζουν τον εικονιζόμενο από τους ώμους και πάνω, ενώ το ντύσιμο είναι στοιχειωδώς επίσημο, χωρίς εξεζητημένες επιλογές. Έτσι, η αισθητική του εικονιζόμενου δεν θα έρχεται σε αντίθεση με τον άτυπο ενδυματολογικό κώδικα των περισσότερων εταιρειών. Τέλος, το σύνολο του φωτογραφικού υλικού που εμφανίζετε στον λογαριασμό σας θα πρέπει να συνάδει με την εικόνα ενός σοβαρού επαγγελματία, να μην είναι άσχετο με αυτήν την εικόνα ή να μην σας εκθέτει.

  • Portfolio: Μια ολοκληρωμένη διαδικτυακή παρουσία περιλαμβάνει δείγματα της δουλειάς του χρήστη. Ειδικά για ορισμένα δημιουργικά επαγγέλματα ή για ελεύθερους επαγγελματίες, το portfolio είναι ο μόνος τρόπος να γνωρίσει κάποιος τη δουλειά τους. Αποτελεί δε χαρακτηριστικό της πορείας και των δυνατοτήτων τους. Η αυστηρή επιλογή των δειγμάτων δουλειάς που θα δημοσιευτούν είναι απαραίτητη, διότι ένα προσεγμένο portfolio προσελκύσει αρκετούς πιθανούς πελάτες, αντίθετα από ένα μέτριο.

  • Δίκτυο: Η αποδοτικότητα της κοινωνικής δικτύωσης προσμετρείται βάσει της δραστηριότητας αλλά και του αριθμού των επαφών («φίλους», “funs”, «ακολούθους», “followers”) που έχει ο χρήστης μιας σελίδας. Αν ο αριθμός αυτός είναι μεγάλος και φαίνεται ότι υπάρχει επικοινωνία με τους περισσότερους, δεν πρόκειται, δηλαδή, για ανενεργές επαφές, τότε η δικτύωση είναι ουσιαστική. Δίνεται η εντύπωση ότι ο συγκεκριμένος χρήστης είναι δραστήριος, αναλαμβάνει πρωτοβουλίες και διαθέτει επικοινωνιακές ικανότητες. Τα προτερήματα αυτά συνεκτιμώνται από έναν εργοδότη που θα ερευνήσει το προφίλ ενός υποψηφίου εργαζομένου.

  • Σύνδεση με προσωπικό ιστολόγιο (blog): Υπάρχουν δωρεάν διαδικτυακές υπηρεσίες που παρέχουν την δυνατότητα κατασκευής ιστολογίου με αρκετά εύκολο τρόπο. Απαιτείται χρόνος για να κατασκευαστεί και να τροφοδοτείται καθημερινά με υλικό. Εφόσον, όμως, ο διαχειριστής του είναι ευχαριστημένος από το περιεχόμενο και το αισθητικό αποτέλεσμα, μπορεί να συνδέσει το blog του με τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, ανοίγοντας ομάδα ή σελίδα σε μερικά από αυτά. Έτσι αποκτά τη δυνατότητα προβολής της δουλειάς του, των γνώσεών του και των δεξιοτήτων του, ιδιαίτερα όσων σχετίζονται με την τεχνολογία.

  • Συστάσεις (Recommendations): Όσον αφορά το LinkedIn, υπάρχει σε κάθε προφίλ μια ενότητα με τον τίτλο Recommendations. Εκεί οι συνεργάτες ή οι συνάδελφοι του χρήστη, μέσω των δικών τους προφίλ, μπορούν να αφήσουν ένα μήνυμα με το οποίο θα περιγράφονται οι ικανότητές του. Πρόκειται, ουσιαστικά, για σύντομα κείμενα που λειτουργούν ως άτυπες συστατικές επιστολές. Τα κείμενα αυτά θεωρούνται ιδιαιτέρως σημαντικά, διότι είναι ενδεικτικά της εκτίμησης που χαίρει ο χρήστης από συναδέλφους και άτομα που τον γνωρίζουν καλά. Όσο μεγαλύτερος είναι ο αριθμός τους τόσο αξιολογότερο γίνεται ένα προφίλ. Άρα, κεντρίζει ευκολότερα την προσοχή των υπεύθυνων HR πιθανώς θα το επισκεφθούν.

Έχει προσδιοριστεί ότι ο μέσος χρήστης του διαδικτύου, όταν εισέρχεται σε μια νέα σελίδα, θα επικεντρωθεί συνήθως στο πάνω αριστερό μέρος της οθόνης, ενώ θα αφιερώσει κατά μέσον όρο 3 δευτερόλεπτα για να βρει την πληροφορία που ψάχνει. Αν δεν την εντοπίσει, κατευθύνεται προς άλλες σελίδες. Επομένως, τα δεδομένα ενός προφίλ που εμφανίζονται στην αρχική οθόνη δίνουν την πρώτη εντύπωση και καθορίζουν τη συμπεριφορά του επισκέπτη. Για τον λόγο αυτό, τοποθετήστε στην κορυφή τις βασικές πληροφορίες για εσάς με απλό και σαφές λεξιλόγιο, συνοδεύοντάς τις με μια πολύ προσεγμένη φωτογραφία.

Δημοσιοποίηση προσωπικών δεδομένων και απόψεων

Παρά τα πάμπολλα θετικά των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, η χρήση τους απαιτεί προσοχή και σύνεση. Μην ξεχνάτε πως μέσω αυτών δημοσιοποιούμε προσωπικά δεδομένα, όπως ονοματεπώνυμο, διεύθυνση, email, προϋπηρεσία και φωτογραφίες. Ακόμα και σύντομα δημόσια μηνύματα, όπως η γραμμή κατάστασης (Facebook) ή τα tweet (Twitter) μπορεί να προβάλλουν μια προσωπική άποψη. Εάν θέλετε να κερδίσετε τις θετικές εντυπώσεις αποφύγετε τη δημοσιοποίηση μιας αμφίβολης ή διχαστικής θέσης, αρνητικά σχόλια για τρίτους, συνθήματα οπαδών, καθώς και υπονοούμενα που παραπέμπουν σε αλκοολισμό, χρήση ουσιών ή αρνητικές κρίσεις για εργοδότες.

Διαχειριστείτε ορθολογικά τα προσωπικά δεδομένα και τις απόψεις σας, ώστε να εμφανίζετε έναν προσεγμένο και πλήρη λογαριασμό, χωρίς πληροφορίες που είναι περιττές ή σας εκθέτουν. Δεν υπάρχει λόγος να καταφεύγετε σε παρορμητικές συμπεριφορές ούτε να παραπλανάτε δίνοντας ψεύτικα στοιχεία. Άλλωστε η ομάδα που υποστηρίζετε, η πολιτική σας τοποθέτηση ή οι προσωπικές / κοινωνικές σχέσεις σας δεν συνδέονται με την εργασία αλλά δεν μπορούν και να αποτελέσουν κριτήρια πρόσληψης. Επομένως οφείλετε στην πραγματική ζωή, όπως και στο διαδίκτυο, να διαχωρίσετε την ιδιωτική από την επαγγελματική ζωή σας.

Δικτύωση μέσω LinkedIn

To LinkedIn είναι το κοινωνικό δίκτυο που αναφέρθηκε παραπάνω πιο συχνά από τα όλα υπόλοιπα, παρότι η επισκεψιμότητά του δεν ξεπερνά αυτή του Facebook και ενδεχομένως του Twitter. Οι λόγοι είναι οι εξής:

  • To LinkedIn φιλοξενεί επαγγελματικά προφίλ, στα οποία οι χρήστες συμπληρώνουν τα στοιχεία του βιογραφικού τους, όπως προϋπηρεσία, σπουδές, δημοσιεύσεις κ.α.
  • Διευκολύνει τις επαφές μεταξύ επαγγελματιών, επιχειρήσεων και στελεχών εταιρειών.
  • Δημοσιεύει έναν μεγάλο αριθμό θέσεων εργασίας από εταιρείες στην Ελλάδα και το εξωτερικό.

Το συγκεκριμένο κοινωνικό δίκτυο κατόρθωσε, λοιπόν, να προσελκύσει ένα πλήθος χρηστών οι οποίοι ενδιαφέρονται για την αγορά εργασίας. Σε αυτή τη βάση, αποκτούν δωρεάν πρόσβαση σε αγγελίες, βιογραφικά, προφίλ συναδέλφων τους ή εταιρειών, σε παγκόσμιο επίπεδο. Το LinkedIn, με αυτή τη μορφή, προσπαθεί να καλύψει τις ανάγκες όσων ενδιαφέρονται για εργασία, φέρνοντάς τους σε επαφή με τις μεγάλες επιχειρήσεις, αλλά και οι τελευταίες δύνανται να αναζητήσουν εύκολα ικανά στελέχη. Μια τρίτη χρησιμότητά του είναι η προσέγγιση ελεύθερων επαγγελματιών (freelancer) για συνεργασία πάνω σε ένα συγκεκριμένο έργο (project).

Η επιτυχία του LinkedIn έγκειται στο γεγονός ότι μέρος του κοινού του αποτελείται από επαγγελματίες εξοικειωμένους με την τεχνολογία ή ασχολούμενους με αυτή. Όλοι τους επιθυμούν να προβάλλουν τα επιτεύγματα της σταδιοδρομίας τους μέσω της κοινωνικής δικτύωσης. Με άλλα λόγια, το κοινό του LinkedIn διαφέρει από τα αντίστοιχο του Facebook ή των ιστοσελίδων εύρεσης εργασίας, ως προς τις προθέσεις και τα ποιοτικά χαρακτηριστικά. Αντιλαμβανόμενες πολλές εταιρείες τη διαφορά αυτή, δημοσιεύουν αποκλειστικά στο LinkedIn τις ανοιχτές θέσεις εργασίας με το σκεπτικό ότι θα προσελκύσουν υποψηφίους:

  • υψηλού επιπέδου με πλούσια εργασιακή εμπειρία,
  • με συγκεκριμένες δεξιότητες, οι οποίες συνήθως σχετίζονται με διαδικτυακές εφαρμογές,
  • μη προσεγγίσιμους από αγγελίες δημοσιευμένες σε άλλες ιστοσελίδες ή στον τύπο.

Οι υπηρεσίες του συγκεκριμένου κοινωνικού δικτύου επικεντρώνονται, ωστόσο, σε ορισμένους επαγγελματικούς τομείς, όπως τα οικονομικά, το μάρκετιγκ, ο προγραμματισμός ή οι τεχνολογίες αιχμής. Θέσεις για πιο «παραδοσιακά» επαγγέλματα, π.χ. ψυχολόγους ή καθηγητές, είναι ελάχιστες.

Παρά ταύτα, το LinkedIn θεωρείται ένα χρήσιμο εργαλείο προώθησης της εργασίας και ενημέρωσης που λειτουργεί συνδυαστικά προς τα υπόλοιπα. Τα βασικά του πλεονεκτήματα είναι οι επαφές που διατηρούν οι χρήστες του, η δυνατότητα να παρουσιάσουν δείγματα δουλειάς τους (ένα είδος portfolio) και η συμμετοχή τους σε συζητήσεις. Όσα προαναφέρθηκαν θα λειτουργήσουν, μάλιστα, πολύ καλύτερα, αν το προφίλ περιέχει τις λέξεις – κλειδιά (keywords) με τις οποίες πιθανώς να ψάξουν τον χρήστη ή συναδέλφους του.

Έχει διαβαστεί 1313 φορές Τελευταία τροποποίηση στις Δευτέρα, 15 Δεκέμβριος 2014 13:01
Περισσότερα σε αυτή την κατηγορία: « Τύπος Επαγγελματική & κοινωνική διασύνδεση »

Newsletter

Μείνετε πάντα ενήμεροι στις τελευταίες εξελίξεις σε θέματα εργασίας.

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

(επικοινωνία σχετικά με διαφήμιση)

ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ ΔΙΚΤΥΑ

Βρείτε μας στα κοινωνικά δίκτυα
Βρίσκεστε εδώ: Αρχική ΚΑΡΙΕΡΑ Τρόποι Αναζήτησης Εργασίας Μέσα κοινωνικής δικτύωσης